5 redenen om te ontbijten

Iedereen weet wel dat ontbijten belangrijk is, maar weet je ook waarom? Ik heb hier 5 redenen op een rijtje gezet:


  1. Nieuwe energie voor een nieuwe dag

  2. Je spijsvertering wordt op gang gebracht

  3. Minder trek tussen de maaltijden door

  4. Je bent productiever

  5. Minder stress gedurende de dag


Nieuwe energie

Tijdens je slaap verbruik je weinig energie en is je bloedsuikerspiegel laag. Na de nacht slapen heeft je lichaam behoefte aan nieuwe energie om te kunnen functioneren. Deze energie haalt je lichaam uit een voedzaam ontbijt. Voedsel is namelijk de belangrijkste energiebron voor je lichaam.


Als je het ontbijt overslaat, krijgt je lichaam dus geen nieuwe energie binnen en blijft je bloedsuikerspiegel laag. Hierdoor kun je je futloos voelen of hoofdpijn krijgen. Ook heeft onvoldoende energie effect op je humeur.


Spijsvertering op gang brengen

Door een goed ontbijt worden je darmen aan het werk gezet, dit zorgt voor een goede spijsvertering. Dit betekent ook dat alles wat je de rest van de dag eet ook beter wordt verteerd. Als je pas later op de dag ontbijt of het ontbijt overslaat, dan begint je verbranding ook later op de dag.


Minder trek tussendoor

Als je begint met een voedzaam ontbijt, krijg je minder trek tussen de maaltijden door. Indien je niet ontbijt blijft je bloedsuikerspiegel te laag en vraagt je lichaam om energie en heb je meer trek in zoetigheid. Dit heeft vaak een nadelig effect op je gewicht.


Productiever

Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je productiever bent gedurende de dag en dat je je beter kunt concentreren en dus beter kunt produceren. Vooral als je naar school of werk gaat die dag, is een goed ontbijt extra belangrijk.


Minder stress

Als je de tijd neemt om even bewust te ontbijten, heb je een rustmomentje aan het begin van de dag. Dit zorgt er vaak voor dat je minder stressvol aan de dag begint.


Genoeg redenen dus om de dag te beginnen met een goed ontbijt, maar waar bestaat een goed ontbijt eigenlijk uit?


Een goed en voedzaam ontbijt zit vol verschillende voedingsstoffen en zit vol vitamines en mineralen. Belangrijke mineralen zijn calcium en magnesium. Ze zijn goed voor een juiste groei en ontwikkeling en zorgen voor een goede gezondheid. Yoghurt en fruit bevatten veel van deze vitamines en mineralen en dragen dus bij aan een goede start van de dag.


Daarnaast is het belangrijk dat je ontbijt veel vezels bevat en weinig snelle suikers. Snelle en te veel suikers zorgen voor grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Vezels zorgen juist voor een stabiele bloedsuikerspiegel en hierdoor voor een constante afgifte van energie. Complexe koolhydraten zoals havervlokken zorgen voor een langdurige afgifte van energie, waardoor je een verzadigd gevoel hebt tot aan de lunch.


Een ontbijt bestaande uit een schaaltje yoghurt met Healthy Granola en vers fruit, zorgt dus voor een energieke start van de dag!


Heb je nog geen Healthy Granola in huis of ben je door je voorraad heen? Hier kun je jouw favoriete verse Healthy Granola bestellen!





13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven