Hoe houd je goede voornemens vol?


Je kent het vast wel. In januari ga je fanatiek aan de slag met je goede voornemens, maar al gauw komt de klad erin en sluipen je oude (eet)gewoontes er weer in en is er niks veranderd.


Januari blijft voor veel mensen een moment om plannen te maken voor het komende jaar. Een veel gehoord voornemen is om nu écht gezonder te gaan eten of om meer te gaan bewegen. Maar zeg eens eerlijk, is het gelukt? Heeft het nog steeds je focus?


Om je te blijven motiveren en om je focus te houden op gezonde voeding en meer beweging ga ik je proberen wat tips te geven. Sommige tips liggen misschien wat voor de hand, maar ga maar eens na of je ze ook daadwerkelijk doet.. Wie weet kan het je toch nog helpen!


-Zorg dat je gezonde voeding in huis hebt. Klinkt natuurlijk logisch, maar als je alleen ongezonde voeding in huis hebt, gaat het lastig worden om gezond te eten aangezien je niet echt gezonde keuzes kunt maken als je trek hebt. Zorg dus dat je voldoende fruit, yohurt, noten e.d. in huis hebt. En koop minder ongezonde dingen. Als je ze niet in huis hebt, kun je ze ook niet opeten.


- Je hoeft niet gelijk 5x in de week te gaan sporten, maar neem kleine stapjes. Ga één of twee keer per week extra een uur bewegen, neem wat vaker de trap en stap wat vaker op de fiets ipv de auto te pakken. Alle beweging extra is mooi meegenomen en je kunt dit beter in stapjes inbouwen in je dagelijkse ritme, dan dat je te hard van stapel loopt en er na 2 weken weer mee stopt en terugvalt in je oude gewoontes.


- Plan je maaltijden! Als je van te voren een planning maakt met wat je gaat eten, ben je minder geneigd om ongezonde dingen te gaan eten. Zorg dat je alle boodschappen van te voren in huis hebt en dat je niet naar de supermarkt hoeft als je al trek hebt. Op deze manier wordt je niet onnodig in de verleiding gebracht om ongezonde te kopen en vervolgens ook op te eten.


- Maak sporten/bewegen gezellig en onderdeel van je dagelijkse of wekelijkse routine en vraag een vriend of vriendin om mee te gaan sporten. Voordeel is dat je elkaar kan motiveren en als je een afspraak hebt staan om samen te sporten is het een drempel om af te zeggen op de momenten dat je eigenlijk geen zin hebt.


- Vertel anderen dat je af wilt vallen of gezonder wil leven. Als je omgeving weet dat je focus ligt op afvallen of gezonder wil leven, zullen zij daar ook vaker rekening mee houden en je minder in de verleiding brengen.


-Nog beter, vraag je man/vrouw/vriend/vriendin/kinderen om met je mee te doen en probeer elkaar te stimuleren. Samen elkaar motiveren werkt enorm aanstekelijk, je kunt elkaar uit dipjes trekken en het maakt het nog veel leuker ook!


25 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven